gereformeerd leven in nederland

25 juni 2024

Gezondheidsramp?

Filed under: Uncategorized — B. de Roos @ 07:00
Tags: ,

Het schijnt dat wij tezamen gaandeweg ongezonder worden, totdat wij zeer ongezond geworden zijn.
De NOS meldde op maandag 17 juni: “Nederlanders leven korter in goede gezondheid, hebben vaker chronische aandoeningen en 40 procent van de jongeren beweegt te weinig. Om daar verandering in te brengen moet gezondheid het uitgangspunt worden van al het overheidsbeleid, zeggen 22 gezondheidsfondsen. Een manifest met die strekking wordt vandaag aangeboden aan demissionair minister Dijkstra voor Medische Zorg. Volgens de organisaties is ‘een gezondheidsramp’ in de maak en kan die ook de Nederlandse welvaart aantasten”.
Dat is natuurlijk niet mis.
Hoe is dat zo gekomen?
Een commentator van het Nederlands Dagblad wist het antwoord: “Het komt omdat het hier en nu makkelijker is ongezond te leven. In de middeleeuwen droomde men van een luilekkerland; inmiddels leven we midden in dat sprookje. Leren en werken doen we hangend in een stoel, terwijl op ons scherm hamburgers voorbij vliegen, in de supermarkt snoepkastelen gebouwd worden en in de koelkast eeuwig toegankelijke bronnen van frisdrank bruisen”[1].

Wat zullen wij van deze dingen zeggen?
Het bericht van de NOS focust op onze lichamelijk welzijn.
In Gods Woord heeft ‘gezondheid’ een andere lading.
Dat zal hieronder duidelijk worden.

Het Woord van God is duidelijk: verzorg uzelf goed en let vooral ook op uw geestelijke gezondheid!
De Spreukenleraar merkt in hoofdstuk 17 op:
“Een blij hart bevordert de genezing,
maar een neerslachtige geest doet de beenderen verdorren”.
De Prediker zegt in hoofdstuk 11: “Weer dus de wrevel uit uw hart, en doe het kwade weg uit uw lichaam. De jeugd en jonge jaren zijn immers een zucht”.
De apostel Paulus schrijft in zijn eerste brief aan de Corinthiërs: “Of weet u niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, Die in u is en Die u van God hebt ontvangen, en dat u niet van uzelf bent? U bent immers duur gekocht. Verheerlijk daarom God in uw lichaam en in uw geest, die van God zijn”.
De Bijbel stimuleert ons niet simpelweg tot het grote genieten. God leert ons: ‘Als je lichamelijk actief bent, bedenk dan dat u aan de gang bent tot eer van Mij. U behoort bij de militia Christi, het leger van de Heiland!’[2]

Daar komt de Heiland in beeld.
Het is belangrijk om Hem helder te zien. Want Hij maakt ons Geestelijk gezond. U begrijpt het al wel: die hoofdletter in ‘Geestelijk’ is geen vergissing.
Laten wij elkaar wijzen op woorden uit Johannes 6: “Ik ben het levende brood, dat uit de hemel neergedaald is; als iemand van dit brood eet, zal hij leven in eeuwigheid. En het brood dat Ik geven zal, is Mijn vlees, dat Ik geven zal voor het leven van de wereld”.
En in Johannes 7 roept Hij uit: “Als iemand dorst heeft, laat hij tot Mij komen en drinken. Wie in Mij gelooft, zoals de Schrift zegt: Stromen van levend water zullen uit zijn binnenste vloeien”.
Jezus garandeert eeuwig leven aan wie in Hem gelooft. Dat is eeuwig leven, samen met Hem! [3]

En laten wij maar bedenken dat, op de keper beschouwd, de gehele mensheid geestelijk heel ongezond is. In die situatie behoren we te vertrouwen op Jezus Christus. Op Hem die in Marcus 2 heeft gezegd: “Wie gezond zijn, hebben geen dokter nodig, maar wie ziek zijn. Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen tot bekering te roepen, maar zondaars”.
Jezus maakt zondige mensen gezond! Niet voor niets noemen we Hem de Heiland: bij Hem is heil!
Daarom zegt Petrus, mede namens Johannes, in Handelingen 4: “Wanneer wij vandaag ondervraagd worden over de weldaad aan een zieke man bewezen, waardoor hij gezond geworden is, laat het dan bij u allen en bij heel het volk Israël bekend zijn dat door de Naam van Jezus Christus, de Nazarener, Die u gekruisigd hebt maar Die God uit de doden opgewekt heeft, dat door Hem deze man hier gezond voor u staat”.
Als God ingrijpt worden mensen niet alleen lichamelijk gezond, maar is er ook sprake van Geestelijk welzijn![4]

Kinderen van God moeten er voor zorgen dat hun geloof gezond blijft. Mensen kunnen er allerlei redeneringen op na houden die in feite zinloos zijn. Mensen kunnen heel wat verzinnen, waardoor het erop lijkt dat zij Christus volgen. Maar in de praktijk komt daar soms bar weinig van terecht. De apostel Paulus is daar in Titus 1 heel duidelijk over![5]
 
Wie gezond wil geloven, moet zich blijven concentreren op Jezus Christus.
Laten we nog één keer naar Hem luisteren. In Johannes 6 zegt Hij ook: “Wie Mijn vlees eet en Mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven, en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag. Want Mijn vlees is het ware voedsel en Mijn bloed is de ware drank. Wie Mijn vlees eet en Mijn bloed drinkt, blijft in Mij en Ik in hem. Zoals de levende Vader Mij gezonden heeft, en Ik leef door de Vader, zo zal ook wie Mij eet, leven door Mij”.
Wie Jezus Christus negeert, wordt het slachtoffer van een echte gezondheidsramp.
Laten wij maar gezond blijven geloven![6]

Noten:
[1] Het eerste citaat komt van https://nos.nl/artikel/2524910-organisaties-slaan-alarm-gezondheidsramp-in-de-maak ; geraadpleegd op dinsdag 18 juni 2024. Het tweede citaat komt uit: “Een gezondheidsramp in de maak. Wie gaat er over mijn boodschappenmandje?”. In: Nederlands Dagblad, dinsdag 18 juni 2024, p. 3.
[2] In deze alinea citeer ik achtereenvolgens Spreuken 17:22, Prediker 11:10 en 1 Corinthiërs 6:19, 20.
[3] In deze alinea citeer ik achtereenvolgens Johannes 6:51 en Johannes 7:37, 38.
[4] In deze alinea citeer ik achtereenvolgens Marcus 2:17 en Handelingen 4:9, 10.
[5] In deze alinea refereer ik aan Titus 1:10-16.
[6] In deze alinea citeer ik Johannes 6:54-57.

Geef een reactie »

Nog geen reacties.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Plaats een reactie

Blog op WordPress.com.