gereformeerd leven in nederland

23 mei 2024

De deur is open

Filed under: Uncategorized — B. de Roos @ 07:00
Tags: ,

Het is Pinksteren geweest. Het Evangelie gaat de wereld in!
Het zou kunnen zijn dat thans de twijfel toeslaat. Wellicht rijst de vraag: evangeliseren in deze tijd? – hoe dan?
Openbaring 3 laat ons weten hoe de mogelijkheden daarvoor worden geschapen. Leest u maar mee: “Dit zegt de Heilige, de Waarachtige, Die de sleutel van David heeft, Die opent en niemand sluit, en Hij sluit en niemand opent: Ik ken uw werken. Zie, Ik heb voor uw ogen een geopende deur gegeven en niemand kan die sluiten, want u hebt weinig kracht en toch hebt u Mijn Woord in acht genomen en Mijn Naam niet verloochend”[1].

De Heilige spreekt. Hij richt zich tot de gelovigen in Philadélphia. De heilige God heeft dus aandacht voor de christenen in die plaats. Zij hebben zich afgezonderd van de satan en zijn handlangers. Preciezer gezegd: de Heilige heeft hen naar Zich toe getrokken. Tegen Zijn oneindige macht konden door Hem uitgekozen mensen niet op.
En nu spreekt de Heilige. Hij laat Zich horen en zien. De Heilige heeft Zijn Woord ook laten opschrijven. Zo komt dat de Heilige tot ons spreekt.
Hij zegt niet: ‘Wat mooi dat u gelooft! Vertel het evangelie maar verder. Ik kijk wel aan de zijlijn mee…’.
Nee, Hij maakt duidelijk dat de God van hemel en aarde en Zijn volk apart staan van de wereld. De beveiliging van Zijn volk is dus gegarandeerd. Gods volk in Philadélphia is optimaal beschermd – jazeker. Het is God Zelf die Hoogstpersoonlijk een veilige werkomgeving creëert!

De Waarachtige neemt het woord. Hij maakt duidelijk dat Hij uitverkorenen wijs maakt. Het is de sfeer die David in Psalm 51 beschrijft:
“Zie, U vindt vreugde in waarheid in het binnenste,
in het verborgene maakt U mij wijsheid bekend”.
De wereld zegt: wij moeten ons niks laten wijsmaken. Maar de Waarachtige zegt: ‘Ik maak u wijs. Vanuit Mijn Woord geef u inzicht en doorzicht in dit aardse leven’.
De mensen vragen ons: wat is waarheid? Vanuit Gods Woord ontvangen Gods kinderen daar inzicht in. De Waarachtige toont hen de grote lijnen van de wereldgeschiedenis![2]

De heilige en waarachtige God heeft de sleutel van David. Daarover profeteert Jesaja in hoofdstuk 22. In dat hoofdstuk gaat het over Eljakim, de zoon van Hilkia. Vader Hilkia is de hofmeester van het paleis. In die hoedanigheid is hij verantwoordelijk voor het beheer en toezicht op het hof van de koning. Hilkia is waarlijk niet de eerste de beste. Zoon Eljakim blijkt uit hetzelfde hout gesneden: hij is een betrouwbare dienaar van de koning. Hij heeft gezag!
Door de mond van Jesaja zegt de Here: “Op die dag zal het gebeuren dat Ik Mijn dienaar Eljakim, de zoon van Hilkia, zal roepen. Ik zal hem bekleden met uw gewaad, hem uw gordel ombinden, en uw heerschappij zal Ik in zijn hand leggen. Hij zal als een vader zijn voor de inwoners van Jeruzalem en voor het huis van Juda. En Ik zal de sleutel van het huis van David op zijn schouder leggen. Als hij opendoet, zal niemand sluiten. Als hij sluit, zal niemand opendoen”.
Welnu – in Openbaring 3 is de heilige God Zelf aan het Woord. En het blijkt: die Eljakim liet in zijn tijd iets van de betrouwbare God zien. Het is duidelijk: God opent. Ja, het is onbetwistbaar: God sluit.
Die gemeente in Philadélphia is het levende voorbeeld van de manier waarop God harten opent. De kerk in Philadélphia is maar klein. Men zou zeggen: één keer blazen, en weg is de kerk. Maar nee, dat is niet waar. De kerkmensen hebben God niet verloochend[3].

En de kleine kerk van 2024?
Die is ook de moeite waard als zij het Woord blijft eerbiedigen.
Als de kerkleden ieder op hun eigen plek van hun heilige Heer getuigen, zal Jezus Christus daar Zelf kracht aan verlenen. Als de leden in groepsverband een evangelisatieactie opzetten, zal de waarachtige God ervoor zorgen dat die actie de impact heeft die Hij wenst. Het Woord is de sleutel!

De kleine kerk van 2024?
Die moet maar gewoon doen wat haar hand vindt om te doen. De woorden in de voorgaande zin komen uit Prediker 9: “Ga uw weg, eet uw brood met blijdschap, drink uw wijn met een vrolijk hart, want God schept al behagen in uw werken”. En dan staat even verder: “Alles wat uw hand vindt om te doen, doe dat naar uw vermogen, want er is geen werk, geen overleg, geen kennis of wijsheid in het graf, waar u naartoe gaat”.
Om kort te gaan – geef het evangelie door: Jezus Christus en Die gekruisigd. Geniet van het perspectief dat u aan de mensen tonen kunt: een perspectief op de hemel. En bedenk het maar: onze God geeft ons kracht voor onze taak![4]

Noten:
[1] Openbaring 3:7,8.
[2] In deze alinea citeer ik Psalm 51:8.
[3] In deze alinea citeer ik Jesaja 22:20-22.
[4] In deze alinea citeer ik Prediker 9:7 en 10. Ook refereer ik aan 1 Corinthiërs 2:2.

Geef een reactie »

Nog geen reacties.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Plaats een reactie

Blog op WordPress.com.