gereformeerd leven in nederland

29 april 2024

Het Bijbelboek Spreuken toont de antithese

Filed under: Uncategorized — B. de Roos @ 07:00
Tags: , ,

In het Nederlands Dagblad zei een Messiasbelijdende Jodin onlangs: “Ik bewandel niet het gemakkelijkste pad en worstel soms met de cultuurverschillen, maar ik ervaar wel dat mijn leven nu vruchtbaar is. In Nederland heb ik een diepere relatie met God gekregen en Hem nog meer leren vertrouwen, juist als het voelt alsof de grond onder mijn voeten wegzakt. Het tegenovergestelde is waar: ik sta op een stevig fundament. Dat fundament bestaat uit de hoop dat God zijn beloften waarmaakt en mij de weg zal laten zien die ik moet gaan – volgens zíjn perfecte timing. Wat mij hoopvol maakt? Dankbaar zijn en mezelf Gods beloften in herinnering brengen. Soms is dat een bewuste keuze. Elke keer als ik het moeilijk heb, denk ik eraan dat mijn leven niet van mij is; het is een offer aan God. Hij zegent me op zo veel verschillende manieren, bijvoorbeeld door me een gevoel van vrede en vreugde te geven om met een moeilijke situatie om te gaan, zónder dat die situatie per se verandert”[1].

Wat is het mooi om het leven in handen van God te geven! Dan is de toekomst niet slechts duistere nacht. Dan is het leven dat voor ons ligt geen schier ondoordringbare chaos met allerlei onverwacht bochtenwerk.
Dan wordt het nu volgende woord uit Spreuken 14 ook onze belijdenis:
“In de vreze des Heeren is een sterk vertrouwen,
en voor Zijn kinderen zal Hij een toevlucht zijn”[2].

Spreuken 14 is een Schriftgedeelte vol tegenstellingen.
Bijvoorbeeld: de Here vrezen of verachten; de uitspraken van wijzen en van dwazen; een betrouwbare getuige of een valse getuige; wijsheid tegenover overmoed; verborgen wijsheid en openlijke dwaasheid; gerechtigheid tegenover zonde van een volk.
In heel dat hoofdstuk staan essentiële en existentiële vragen op de achtergrond: hoort u bij Jezus Christus, of niet? En: blijkt uit uw levenswandel dat u bij Jezus hoort, of niet?[3]  

Kunnen wij vanuit het boek van de Spreuken zomaar naar Christus wijzen? Antwoord: ja, dat kan.
Dat blijkt bijvoorbeeld in Handelingen 9. Daar gaat het ook over de vreze des Heren. Leest u maar mee: “De gemeenten dan in heel Judea, Galilea en Samaria hadden vrede en werden opgebouwd; en zij wandelden in de vreze des Heeren en de vertroosting door de Heilige Geest en namen in aantal toe”[4].

Wat is God machtig! Hij keert levens om. Hij pakt mensenlevens aan. Hij legt mensen op Zijn koers.
Maar daarmee is in Handelingen 9 lang niet alles gezegd. Zeker niet.
Vijanden van de dienst aan God staan de apostel Paulus naar het leven. Met hulp van een paar discipelen ontsnapt hij per mand uit Damascus. Per mand, inderdaad. In het pikkedonker van de nacht laten zijn leerlingen hem over de muur zakken.
Paulus gaat naar Jeruzalem. Wordt hij daar met open armen ontvangen? Allesbehalve dat! De volgelingen van Jezus zijn bang voor Paulus. Geen wonder, want relatief kortgeleden was hij nog een fanatiek vervolger van christenen!… Barnabas neemt Paulus onder zijn hoede. Barnabas vertelt over de ommekeer in Paulus’ leven. Maar de Griekssprekenden vertrouwen het voor geen meter. Ook zij proberen Paulus te doden.
Maar ondanks dat alles groeit de kerk van God.
Ondanks alle tegenstand gaat Gods werk verder.
Wat is God machtig! Hij keert levens om. Hij pakt mensenlevens aan. Hij legt mensen op Zijn koers.

Het is wel duidelijk: het eerbiedigen van de Here garandeert niet dat alles over rozen gaat. Ontzag hebben voor God wil niet zeggen dat ons leven op slag een makkie wordt. Als wij God adoreren betekent dat niet dat tegenspoed in geen velden of wegen te zien is. Integendeel.

In dat alles zal God voor Zijn kinderen een toevlucht zijn.
De schrijver van de brief aan de Hebreeën verzekert ons dat ook: wij hebben tot Hem de toevlucht genomen. Met Hem in onze buurt houden we hoop.
Dat geldt voor die Messiasbelijdende Jodin van hierboven. En ja, dat geldt ook voor ons!

Het veertiende hoofdstuk van de Spreuken staat stampvol tegenstellingen. Aldus bepaalt dat ons bij de antithese: de scherpe tegenstelling tussen kerk en wereld. Ook op deze eerste werkdag van de week staan we voor de vraag: blijven we aan de goede kant staan? Oftewel: gaan we achter Jezus aan? Nee, dat is niet altijd even simpel. Maar het is wel levensreddend!

Noten:
[1] In deze alinea citeer ik uit: “God leert me hier geduldig te zijn, mijn karakter is in Nederland erg gevormd”. Interview met Roni Pinchas. In: Nederlands Dagblad, dinsdag 23 april 2024, p. 18,19.
[2] In deze alinea citeer ik Spreuken 14:26.
[3] In deze alinea gebruik ik https://www.kingcomments.com/nl/bijbelstudies/Sp/14 ; geraadpleegd op dinsdag 23 april 2024.
[4] Handelingen 9:31.

Geef een reactie »

Nog geen reacties.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Plaats een reactie

Blog op WordPress.com.