gereformeerd leven in nederland

14 juni 2017

Samen in dienst van de Here

Filed under: Uncategorized — B. de Roos @ 08:00
Tags: , , , ,

Vandaag ga ik wederom met u terug naar de Bondsdag van de Bijbelstudiebond van De Gereformeerde Kerken (hersteld).
Het is zaterdag 20 mei 2017.
Wij verplaatsen ons een korte wijle naar het gebouw van De Gereformeerde Kerk Lansingerland te Bleiswijk.

Dominee S. de Marie belicht de vraag: is de rol van de vrouw in gezin en kerk toe aan verandering?
De bezoekers van de Bondsdag ontvangen de gelegenheid om samen over het onderwerp door te spreken aan de hand van een aantal gespreksvragen.
Eén daarvan is: welke bijzondere eigenschappen heeft de vrouw in vergelijking met de man?

Laten wij onze reactie op die vraag bezien, met de Bijbel open.

U kent de stereotiepen op dit gebied vast wel.
De man moet zelfvertrouwen uitstralen. Een echte man geeft zijn eigen leven vorm. De man moet oprechte en volledige aandacht aan zijn vrouw geven. De man moet een goed gevoel voor humor hebben. De man moet gezond leven en van het aardse bestaan genieten[1].
De vrouw moet lief en zorgzaam zijn. Enthousiasme en ambitie werken in het voordeel van een vrouw. Het zou fijn als zij de man stimuleert om het beste uit zichzelf te halen. Het is ook mooi om als vrouw een echte passie te hebben[2].
En zo is er nog wel meer.

Lief en zorgzaam: dat zijn de kenmerken van een vrouw. De Spreukenleraar zegt in hoofdstuk 18 dan ook:
“Wie een vrouw gevonden heeft, heeft iets goeds gevonden,
en de goedgunstigheid van de HEERE verkregen”[3].

Iemand legt, in verband met deze tekst, uit: “Het boek Spreuken richt zich (…) in de eerste plaats tot jonge mannen. Jongens en jonge mannen die op hun levenstaak worden voorbereid. Zij worden in dit boek aangesproken. Zij moeten opgeleid en gevormd worden en ontvangen daarom het onderwijs van de wijsheidsleraars. Dat onderwijs van de wijsheidsleraars, bedoeld voor de jonge mannen van Israël, vinden wij in het boek Spreuken terug”[4].

Natuurlijk is niet iedere vrouw lief, zorgzaam, geestdriftig en zorgvuldig.
Het gaat er echter om dat we achter iedere vrouw de vrouw uit Genesis 2 zien staan.

Wat is de situatie in Genesis 2?
De Here zegt: “Ook zei de HEERE God: Het is niet goed dat de mens alleen is; Ik zal een hulp voor hem maken als iemand tegenover hem”. Ziet u wat daar gebeurt? God zegt dat er iets niet goed is. Vele keren is gezegd dat het geschapene goed is. Maar hier verandert er dus iets.
Adam geeft alle dieren een naam. Maar die beesten zijn niet net zo als hij. En daar zit het probleem. Adam heeft niet iemand met wie hij samen de Schepper dienen kan.
Als Adam zijn vrouw ontvangt weet hij: zij is voor mij! De uitlegger van hierboven zegt: “Dit is wat niets anders in de schepping voor mij kan zijn! Iemand die mij helpen kan. Maar niet iemand die een totaal ander wezen is dan ik. Nee, iemand die aan mij gelijkwaardig is; net zo goed mens als ik. Maar toch ook weer zo anders dan ik en daarom zo oneindig fascinerend…”.

Velen vinden een vrouw in het leven. Zij is voor hen een geschenk van de Here.
Een vrouw is niet pas goed als ze aan de verwachtingen van de man voldoet. Als de man en de vrouw elkaar in Genesis 2 gevonden hebben, is dat – om zo te zeggen – de kroon op het Goddelijk scheppingswerk.

In deze zondige wereld mogen wij zeggen dat de Here Zijn volk niet verstoten heeft. Ik citeer weer die uitlegger van hierboven: “Kijk zo naar je huwelijk, naar je man, je vrouw. Zie daar de HERE achter. De God die zijn volk niet verstoten heeft. Maar het trouw gebleven is. En daarom de Vader van Jezus Christus geworden is. Uit zijn handen ontvang je die kroon op zijn scheppingswerk weer terug. Dan mag, dan moet je het ook tegen jezelf zeggen: `ik weet het zeker; ik heb zijn gunst weer verkregen; ik kan het zien aan dat scheppingsherstel, dat ik in mijn man, mijn vrouw, mag ontvangen. Mijn huwelijk, het is een prachtig cadeau. Maar het allermooiste is, dat ik daaraan kan zien, dat ik iets nog veel mooiers gekregen heb: de gunst van de HERE; het welgevallen van de Vader van Jezus Christus!’”.

Ja, het huwelijk is prachtig.
Dat kan schrijver dezes met vreugde beamen.
Maar het allermooiste is: Gods kinderen staan bij hun Vader in de gunst.
Als u nooit getrouwd geweest bent, hebt u heel wat gemist.
Als u niet meer getrouwd bent omdat u weduwe of weduwnaar bent, dan is dat een groot en zeer zwaar gemis.
Maar de liefde van God gaat boven alles uit.

De vreugde van de vrouw in het gezin staat in het raam van Godvrezendheid en vroomheid.
Als dat ergens blijkt, dan is het wel in Psalm 128:
“Welzalig zullen wezen wie in Gods wegen gaan.
Al wie de HERE vrezen, geeft Hij een rijk bestaan.
Met vreugde zult u eten de opbrengst van uw land.
U zult gezegend heten, de HERE vult uw hand.

Zie, hoe uw vrouw mag bloeien, een wijnstok, groen en fris.
En als olijven groeien uw zonen rond uw dis.
Zo zal de HERE geven de man die voor Hem buigt,
een rijk gezegend leven, dat van zijn gunst getuigt”[5].

Welke bijzondere eigenschappen heeft de vrouw in vergelijking met de man?
In reactie op die vraag kan heel veel worden gezegd.
Maar het belangrijkste is: samen leven en werken in dienst van de Here. Laten de woorden van Jozua 24 ook onze belijdenis wezen: “Maar wat mij en mijn ​huis​ betreft, wij zullen de HEERE dienen!”[6].

Noten:
[1] Zie hierover bijvoorbeeld https://www.datewijsheid.nl/man-zijn/eigenschappen-van-de-echte-man.htm ; geraadpleegd op donderdag 25 mei 2017.
[2] Zie hierover bijvoorbeeld http://www.fleurflirt.nl/belangrijke-eigenschappen-vriendin/ ; geraadpleegd op donderdag 25 mei 2017.
[3] Spreuken 18:22.
[4] Dit is een citaat uit een preek van G. Kwakkel, momenteel hoogleraar Oude Testament aan de Theologische Universiteit Kampen. De preek is te vinden op http://www.huwelijkstoerusting.gkv.nl/ ; geraadpleegd op donderdag 25 mei 2017. Ook in het onderstaande maak ik van die preek gebruik.
[5] Psalm 128:1 en 2 (berijmd; Gereformeerd Kerkboek).
[6] Jozua 24:15 b.

Geef een reactie »

Nog geen reacties.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Plaats een reactie

Blog op WordPress.com.