gereformeerd leven in nederland

22 mei 2024

Europapa is niet nodig

Filed under: Uncategorized — B. de Roos @ 07:00
Tags: , , , ,

Het is Pinksteren geweest. Het Evangelie gaat de wereld in!
Dat blijkt zonneklaar in Openbaring 1: “Genade zij u en vrede, van Hem Die is en Die was en Die komt, en van de zeven Geesten, Die voor Zijn troon zijn, en van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden en de Vorst van de koningen der aarde. Hem Die ons heeft liefgehad en ons van onze zonden gewassen heeft in Zijn bloed, en Die ons gemaakt heeft tot koningen en priesters voor God en Zijn Vader, Hem zij de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid. Amen”.
In het laatste deel van het citaat schrijft Johannes dat hij en zijn lezers koningen zijn geworden. We zijn ook priesters geworden[1].

Gelovige kerkmensen hebben dus een verheven status gekregen.
Wij worden klaargemaakt om te gaan regeren op de aarde. Wij worden koningen.
Wij worden steeds meer geschikt gemaakt om bij God de Vader te komen. Priesters zijn bemiddelaars tussen God en mensen. Maar die bemiddelaars zijn – nu Jezus Christus Zijn verlossingswerk heeft voltooid – niet meer nodig. Nu zijn alle gelovigen priesters geworden. Wij mogen rechtstreeks naar Vader. Er hoeft niemand meer tussen God en ons in te staan. Er is geen heraut nodig, iemand die ons aankondigt bij Vader. De deur van Vaders troonzaal is geopend. Wij mogen zonder omweg of oponthoud naar binnen.

In het gebed mogen wij altijd Gods troonzaal binnentreden.
En wat zeggen we dan tegen God?
Volgens Openbaring 1 mogen we blijmoedig zeggen: ‘Here God, u verdient alle eer en macht. Dat verandert nooit. U verdient die eer altijd. Wat er ook gebeurt, en waar we ook zijn’.

Die belijdenis mogen en moeten we ook aan de wereld laten horen. De mensen in onze omgeving mogen het weten: onze God staat boven alles. Hij houdt alles in de hand. Wij, zijn kinderen op aarde, zorgen er maar al te graag voor dat Hij glorieert. Als het even kan wordt in onze activiteit iets zichtbaar van de motivatie die we hebben om duidelijk te maken op welke manier de hemelse God voor onszelf, voor Nederland, voor Europa, ja voor heel de wereld zorgt.
Nee, wij hebben geen Europapa nodig. Want wij hebben meer dan genoeg aan onze Vader.

Europapa.
Ja, zo heet dat lied waar Joost Klein het songfestival mee zou winnen. Niet dus.
Hieronder volgt een deel van de tekst van dat lied:
“Europe let’s come together!
(Euro-pa-pa, Euro-pa-pa)
It’s now or never!
I love you all!
(Euro-pa-pa, Euro-pa-pa)

Welkom in Europa
Blijf hier tot ik doodga
Euro-pa-pa, Euro-pa-pa

Welkom in Europa
Blijf hier tot ik doodga
Euro-pa-pa, Euro-pa-pa

Bezoek m’n friends in France
Of neem de benen naar Wenen
Ik wil weg uit Netherlands
maar m’n paspoort is verdwenen

Heb gelukkig geen visum nodig
Om bij je te zijn
Dus neem de bus naar Polen
Of de trein naar Berlijn

Ik heb geen geld voor Paris
Dus gebruik m’n fantasie
Heb je een eurootje please
Zeg ‘merci’ en ‘alsjeblieft’

Ik ben echt alles kwijt
Behalve de tijd
Dus ben elke dag op reis
Want de wereld is van mij”[2]

‘De wereld is groter dan Nederland’, zingt Joost. ‘We gaan Europa in! En iedereen is even lief… Ik ben een Europeaan, en dat zal ik mijn hele leven blijven. Ik ga, desnoods alleen maar in gedachten, heerlijk op reis. Naar vrienden in Frankrijk en naar goede kennissen in Oostenrijk. Ik kom bij jou in Polen. Misschien ontmoet ik je in Berlijn. Ik ben vrijwel platzak. Maar wat geeft dat? Ik heb de tijd – dat is feitelijk het enige dat ik nog heb… Ik ga op reis. En eigenlijk is heel de wereld van mij’.

Ziet u dat Joost, op de keper beschouwd, een boodschap uitdraagt die haaks staat op Openbaring 1?   
Wij ontvangen genade.
Wij krijgen vrede.
Niet van Joost, maar van Jezus Christus. Jezus was er in heel de wereldgeschiedenis. Hij is ook vandaag present. Sterker nog, Hij is alom aanwezig. Hij overziet en weet alles. Jezus vertelde over het werk van Vader op deze aarde. Hij getuigde er voortdurend van.
Jezus heeft de dood overwonnen. Dat was het sluitstuk van Zijn lijden op aarde. Hij betaalde de schuld van onze zonden.
Zo komt het dat wij in het gebed zomaar naar God toe mogen gaan. Wij leven en werken voor Hem. Zo bereiden we ons voor op een magnifieke toekomst. Een toekomst samen met God de Vader, Zijn Zoon en Zijn Heilige Geest.
En wij nodigen iedereen in onze omgeving graag uit om mee te gaan, die toekomst in.

Daar hebben wij Europapa niet voor nodig. Echt niet.

Noten:
[1] Openbaring 1:4b, 5 en 6.
[2] Deze tekst is te vinden op https://www.avrotros.nl/article/songtekst-europapa-joost-klein~410/ ; geraadpleegd op dinsdag 14 mei 2024.

Geef een reactie »

Nog geen reacties.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Plaats een reactie

Blog op WordPress.com.